Co symbolizuje logo Kościoła
Łódź Kościoła płynąca przez morze świata
Logo Narodowego Kościoła Katolickiego przedstawia łódź płynącą po morzu świata. Maszt tej łodzi ma kształt krzyża. Są to obrazy znane już pierwszym chrześcijanom. Pokazują wiarę Kościoła oraz potrzebę jedności wszystkich, którzy w nim trwają.
Dawna, pogańska idea łodzi życia została przez chrześcijaństwo przyjęta i oczyszczona. Obraz łodzi zyskał nową treść. Stał się znakiem świętego Kościoła, który przewozi swoje dzieci z czasu do wieczności. Św. Hipolit, który zmarł około 235 roku, kończy swoje dzieło pt. „Tradycja apostolska” obrazem okrętu:
O ile ukochani, coś opuściliśmy, to już sam Bóg objawi to tym, którzy są tego godni. On bowiem rządzi świętym Kościołem i kieruje nim, aby dopłynął do przystani pokoju.
Podobny obraz znajdujemy u Pseudo Ambrożego. Wyjaśnia on:
Podobnie statek powinniśmy uważać za symbol Kościoła unoszącego się na otwartym morzu, który jest narażony na uderzenia wichru, to znaczy plagi i ataki pokus. I który potężne fale, to znaczy moce tego świata, usiłują cisnąć na skały. On to, chociaż często wstrząsają nim fale i wichry, nigdy nie ulega rozbiciu, ponieważ na jego maszcie, to znaczy na krzyżu, jest zawieszony Chrystus. Na rufie zasiada Ojciec, a jako sternik kieruje statkiem Duch Święty, Pocieszyciel. Przez niebezpieczne cieśniny doczesnego świata wiedzie go dwunastu wioślarzy, to jest dwunastu apostołów i taka sama liczba proroków.
Wczesnochrześcijańscy pisarze bardzo chętnie posługiwali się obrazem łodzi. Widzieli w nim Kościół, na którego pokładzie wierni przeprawiają się przez wzburzone morze świata. Ten sam św. Hipolit nazywa Chrystusa doświadczonym sternikiem. Według niego krzyż jest masztem okrętowym. Dwa wiosła to Stary i Nowy Testament. Duch Święty jest żaglem, który prowadzi łódź. Według innej symboliki używanej przez Ojców Kościoła cały okręt oznacza samego Chrystusa ukrzyżowanego.
Z tej symboliki wynika prosty wniosek. Kto nie wejdzie na łódź Chrystusa, na łódź Kościoła, ten nie dopłynie do celu. Bez obecności Chrystusa nie można pokonać zła. Nie można też bezpiecznie przejść przez ten świat.
W Starym Testamencie obraz łodzi zbawienia znajduje się w opisie Arki Noego. To w niej patriarcha i jego najbliżsi znaleźli ocalenie od wód potopu. Księga Rodzaju mówi, że Arka była zbudowana z drzewa cyprysowego (Rdz 6,14). W Biblii okręt jest obrazem drogi. W Księdze Przysłów czytamy, że droga okrętu po morzu należy do spraw, których człowiek nie jest w stanie przeniknąć (Prz 30,19). Jest to obraz wędrówki człowieka po tym świecie, gdzie nie zawsze wszystko jest jasne.
Na rozumienie łodzi jako obrazu Kościoła wpłynęły słowa Jezusa o rybakach, którzy mają łowić ludzi (Mt 4,19; Mk 1,17). Barka Piotra i Andrzeja stała się jednym z najważniejszych motywów chrześcijańskiej symboliki. To z takiej właśnie łodzi Jezus nauczał na jeziorze Genezaret (Łk 5,3). Opis burzy na morzu i łodzi kierowanej przez Piotra znajdujemy w Ewangelii Mateusza (8,23 27; 14,24 34). U św. Pawła również pojawia się porównanie życia do drogi morskiej. Apostoł Narodów ostrzega, że kto traci wiarę i czyste sumienie, ten doświadczy rozbicia swego okrętu i nie dotrze do zamierzonego portu (1 Tm 1,19).
Symbol łodzi zachęca do teologicznej refleksji nad tym, co znaczy należeć do Kościoła. Pokazuje też, że wspólnota Kościoła nie płynie po spokojnym jeziorze. Na jej drodze pojawia się wiatr, fale, choroby czasów, błąd, prześladowania, wrogość świata. Jednocześnie ten sam obraz daje nadzieję. Podróż ku wieczności odbywa się pod żaglem Chrystusa, na maszcie którego widnieje krzyż. To On jest Panem tego statku. To On doprowadza Kościół do portu pokoju.