Kuratoria Tradycji Apostolskiej
Narodowego Kościoła Katolickiego
Stróż Tradycji i Świętości Kościoła
I. Charakter i misja
Kuratoria Tradycji Apostolskiej to kolegialne ciało doradcze w strukturze Narodowego Kościoła Katolickiego, powołane do strzeżenia depozytu wiary oraz autentyczności Tradycji Kościoła. Jej misją jest czuwanie nad integralnością nauczania, praktyki kultu i życia wspólnoty, ze szczególnym uwzględnieniem procesów kanonizacyjnych oraz liturgicznej czci świętych.
W duchu kościelnej roztropności Kuratoria nie ogłasza świętych, lecz pełni funkcję rozeznającą i opiniodawczą. Poprzez studium życia, cnót i świadectwa kandydatów do chwały ołtarzy dokonuje oceny ich zgodności z Objawieniem, Tradycją Apostolską i nauczaniem Kościoła. W ten sposób Kuratoria stoi na straży duchowej autentyczności i czystości wiary, wierna dziedzictwu przekazanemu przez pokolenia wyznawców Chrystusa.
II. Misja i cele
Kościół, jako Mistyczne Ciało Chrystusa, powołany jest do przechowywania i przekazywania dziedzictwa Apostołów, rozpoznając w historii tych, którzy dali heroiczne świadectwo Ewangelii i mogą być ukazani jako wzór świętości. W tym dziele Kuratoria Tradycji Apostolskiej pełni rolę teologiczno-historycznego sumienia Kościoła, pozostając w jedności ze Zwierzchnikiem Kościoła i Radą Synodalną.
Do głównych celów Kuratorii należą:
- Strzeżenie integralności wiary i czystości nauczania Kościoła.
- Czuwanie nad wiernością Tradycji Apostolskiej i nad właściwym rozumieniem Objawienia.
- Wspieranie Zwierzchnika Kościoła w sprawach dotyczących doktryny, liturgii i kultu świętych.
- Opracowywanie opinii teologicznych i kanonicznych w sprawach związanych z procesami kanonizacyjnymi.
- Badanie zgodności nowych decyzji, tekstów i praktyk z nauką Soborów i Ojców Kościoła.
- Czuwanie nad autentycznością relikwii oraz nad poprawnością kultu świętych i błogosławionych.
- Prowadzenie badań historycznych i teologicznych dotyczących świętości i jej rozumienia w życiu Kościoła.
III. Zakres działania i kompetencje
Kuratoria Tradycji Apostolskiej przejęła kompetencje i obowiązki dwóch dawnych komisji Narodowego Kościoła Katolickiego: Komisji Liturgii, Muzyki i Sztuki Sakralnej oraz Komisji Interpretacji i Rewizji Tekstów Prawnych oraz Doktryny Wiary. Zadania tych komisji zostały włączone w strukturę Kuratorii i są realizowane w ramach jej sekcji tematycznych. Każda z sekcji wykonuje powierzone jej obowiązki zgodnie z kompetencjami wynikającymi ze statutu Kuratorii.
1. Sekcja liturgiczna
Odpowiada za zagadnienia związane z liturgią, muzyką i życiem modlitewnym Kościoła. Do jej zadań należy:
- opracowywanie i weryfikacja tekstów liturgicznych,
- przygotowywanie kalendarza liturgicznego Kościoła,
- czuwanie nad poprawnością celebracji i formacją liturgiczną,
- troska o jakość muzyki kościelnej oraz o wyposażenie miejsc kultu,
- nadzór nad publikacjami modlitewnymi i śpiewnikami,
- formułowanie wytycznych dla duchowieństwa w zakresie życia liturgicznego.
2. Sekcja doktrynalno-prawna
Kontynuuje zadania dawnej Komisji Interpretacji i Rewizji Tekstów Prawnych oraz Doktryny Wiary. Do jej kompetencji należy:
- interpretacja prawa kościelnego w świetle wiary i Tradycji,
- ocena aktów i dokumentów pod względem zgodności z nauką Kościoła,
- wydawanie opinii, reskryptów i komentarzy teologiczno-prawnych,
- nadzór edytorski nad publikacjami oficjalnymi Kościoła,
- prowadzenie analiz naukowych dotyczących prawa i doktryny,
- przygotowywanie „Akt Prawnych” Narodowego Kościoła Katolickiego.
3. Sekcja kultu świętych i tradycji apostolskiej
Stanowi zasadnicze centrum misji Kuratorii. Jej zadaniem jest czuwanie nad autentycznością kultu świętych, prowadzenie badań kanonizacyjnych i opracowywanie opinii teologiczno-historycznych dotyczących życia i cnót kandydatów na ołtarze. Sekcja ta:
- analizuje procesy kanonizacyjne,
- bada autentyczność relikwii i miejsc kultu,
- opiniuje wnioski o włączenie świętych do kalendarza Kościoła,
- opracowuje wytyczne dotyczące kultu świętych i błogosławionych,
- czuwa nad zachowaniem ciągłości Tradycji w rozumieniu świętości.
4. Sekcja naukowo-wydawnicza
Zajmuje się działalnością badawczą, edytorską i formacyjną Kuratorii. Prowadzi dokumentację, archiwa, przygotowuje publikacje i opracowania naukowe. Wspiera działalność Kuratorii w zakresie upowszechniania wiedzy o Tradycji Apostolskiej, świętości i nauczaniu Kościoła.
W ten sposób Kuratoria realizuje wszystkie funkcje powierzonych jej dawnych komisji, integrując ich zadania w jednolitą strukturę teologiczno-liturgiczną, działającą na rzecz zachowania depozytu wiary i Tradycji Kościoła.
IV. Kuratoria jako kolegium strażników wiary
Kuratoria działa w duchu kolegialności i synodalności jako wspólnota teologów, duchownych i historyków, którzy we wspólnym rozeznaniu badają sprawy wiary i świętości w świetle Pisma Świętego, Tradycji oraz nauczania Kościoła. Nie jest organem jurysdykcyjnym, lecz posiada autonomię teologiczną w zakresie badań, ekspertyz i rozeznania dotyczącego kultu świętych i doktryny. Wyniki prac Kuratorii są przedstawiane Zwierzchnikowi Kościoła, który podejmuje ostateczne decyzje w tych sprawach.
Członkowie Kuratorii składają uroczystą przysięgę wierności Tradycji Apostolskiej, jedności z nauczaniem Kościoła i niezależności osądu teologicznego. Ich służba jest wyrazem odpowiedzialności za przekaz wiary i duchowe dziedzictwo Kościoła.
V. Teologiczne uzasadnienie istnienia Kuratorii
Kuratoria Tradycji Apostolskiej nawiązuje do pierwotnej praktyki Kościoła, w której rozeznanie świętości dokonywało się wspólnotowo – przez wiernych i biskupów. W starożytności kanonizacja nie była aktem jednego autorytetu, lecz świadectwem Kościoła o tych, których Bóg uświęcił. Kuratoria przywraca ten duchowy wymiar rozeznania, w którym świętość rozumiana jest jako odpowiedź człowieka na łaskę Bożą, potwierdzona w życiu Kościoła.
„Kościół nie ustanawia świętych, lecz daje świadectwo o tych, których Bóg uświęcił i uwielbił w Chrystusie.”
Dzięki działalności Kuratorii Narodowy Kościół Katolicki zachowuje wierność Tradycji i czystość kultu świętych, unikając jego deformacji czy uproszczeń. Kuratoria przypomina, że świętość nie jest ludzkim zaszczytem, lecz darem Boga, rozpoznawanym przez wspólnotę w świetle Objawienia.
VI. Kuratoria jako strażnik autentycznej świętości
Świętość jest tajemnicą działania Boga w człowieku, a nie owocem ludzkiego uznania. Dlatego Kuratoria Tradycji Apostolskiej czuwa nad właściwym rozumieniem świętości w Kościele, aby nie ulegała ona zniekształceniu przez wpływy kulturowe czy relatywizację wartości.
- Bada teologiczne aspekty świętości w świetle Tradycji i nauki Kościoła.
- Strzeże depozytu wiary przed błędnymi interpretacjami pojęcia świętości.
- Przypomina, że świętość jest owocem łaski i zjednoczenia z Chrystusem.
- Dba, aby kult świętych prowadził wiernych do głębszej relacji z Bogiem.
Kuratoria jest zatem strażnikiem autentycznego świadectwa świętości w życiu Kościoła.
VII. Ku przyszłości
Działalność Kuratorii Tradycji Apostolskiej nie ogranicza się do badania przeszłości, lecz obejmuje także rozeznawanie znaków świętości w życiu współczesnego Kościoła. W świecie podlegającym szybkim przemianom i nowym wyzwaniom Kuratoria przypomina, że świętość jest niezmiennym powołaniem każdego wierzącego.
Jej misja ma charakter służby – służby prawdzie, wierności i jedności wiary, aby Kościół pozostawał wierny dziedzictwu Apostołów i dawał światu czytelne świadectwo o świętości Boga działającego w Jego ludzie.